Panik Bozukluk

Panik Bozukluk Nedir?

Kimi zaman kendimizi aniden bir huzursuzluk içinde buluruz. Bizi huzursuz eden veya endişelendiren bu durumun sebebini çoğunlukla adlandıramayız. Çeşitli fiziksel belirtilerin eşlik ettiği bu kaygı hali, panik atak olarak adlandırılmaktadır. Panik atak, bireyin durgun veya endişeli olduğu durumlarda ani bir biçimde ortaya çıkan yoğun içsel sıkıntı halidir. Panik bozukluk ise beklenmedik ve tekrarlayan panik ataklar sonucu oluşur. Panik atak yaşayan herkes panik bozukluk tanısı almaz.

Panik Bozukluk Belirtileri Nelerdir?

Panik atak sırasında kişide, yoğun bir duygulanımın yanı sıra bazı fiziksel semptomlar da ortaya çıkar. Panik bozukluğun varlığından söz edebilmek için çarpıntı veya kalbin hızlı atması, titreme, göğüs ağrısı veya göğüste sıkışma, terleme, bulantı, baş dönmesi, bayılacak gibi olma duyumu veya sersemlik, nefes darlığı veya soluğun tıkandığı duyumu, karın ağrısı, vücudun çeşitli yerlerinde uyuşmalar (karıncalanma) gibi semptomlardan en az dördünün gözlenmesi beklenir. Kültüre özgü olarak kulak çınlaması, boyun ağrısı, ağlama ya da kontrolsüz çığlık atma gibi farklı belirtiler görülebilir. Birey, panik atak yaşayacağına dair sürekli bir tasalanma ve ataklarla ilgili olarak davranış değişiklikleri (panik atak geçirmekten kaçınmak için tasarlanmış bir takım davranışlar) gösterebilir.

Panik Bozukluk Kimlerde Görülür?

Panik bozukluk, genelde stresli bir yaşam olayın takiben ortaya çıkmaktadır. Evlilik çatışmaları, travmalar, kazalar, doğal afetler , kariyer ile ilgili gelişmeler (terfi alma gibi), çocuk sahibi olma, boşanma, cinsel istismar, madde kullanımı, sevilen bir yakının kaybı bu yaşam olaylarına örnek gösterilebilir. Kişilik yapısı ve genetik özellikler de panik bozukluğu tetikleyen önemli faktörlerdendir. Başlangıç çoğunlukla erken yetişkinlik dönemindedir. Yapılan araştırmalar sonucunda, panik bozukluğun yaşam boyu görülme yaygınlığı kadınlarda erkeklere göre 2.5 kat daha fazla olduğu bulgulanmıştır.

Panik Bozukluk Tedavi Edilebilir Mi?

Panik bozukluk tek başına tedavi edilebilecek bir rahatsızlık değildir. Bu belirtiler görüldüğünde bir uzman tarafından değerlendirilmek gereklidir. Panik bozukluğa eşlik edebilecek diğer anksiyete türleri de tanı ve teşhis aşamasında göz önünde bulundurulur. Panik bozukluk tedavisi, psikiyatr ve psikolog işbirliğinde gerçekleştirilir. İlaç kullanımının yanında psikoterapi desteği önemli bir tedavi aracıdır. Kas ve solunum egzersizleri gibi gevşeme teknikleri psikoterapide kullanılan etkili yöntemlerdendir. Bu sebeple, bu iki tedavi yöntemi birlikte kullanıldığında daha verimli sonuçlar elde edilir.

Yazar Hakkında

Psikolog Nisa Nur Ekşi

Müsait Değil

Çocuk, Aile ve Yetişkin Psikolojisi
  • $ 15.00

Psikolog Nisa Nur Ekşi
Meşgul

Çocuk, Aile ve Yetişkin Psikolojisi

• $ 15.00
    Randevu bilgileri yükleniyor, lütfen bekleyin
Merhaba, ben Psikolog Nisa Nur Ekşi. İstanbul Üniversitesi Psikoloji bölümünden mezun oldum. Yaptığım stajlar ve almaya devam ettiğim eğitimlerle kendimi geliştirmeye devam ediyorum.
Sosyal Sorumluluk Projelerine Katılıyor
Aile Terapisi Anksiyete Çift terapisi Çocuklarda davranış bozuklukları Depresyon Duygudurum (duygusal) bozuklukları İletişim Bozuklukları İlişki ve duygusal sorunlar Özel eğitim danışmanlığı