Panik Bozukluk Nedir?

Panik atak; aniden, hiçbir sebep olmadan ve belirli bir neden bağlı olmaksızın meydana gelen yoğun endişe ve korku gibi belirtileri olan bir tür rahatsızlıktır. Bu son derece yaygın bir sağlık sorunudur fakat bu sorunun birden fazla kez meydana gelmesi çok zorlu ve korkutucu sonuçlara neden olabilir. Bu tekrarlayan rahatsızlığın ismine ise panik bozukluk denir. Bireyin uzun süre boyunca ölmekten, delirmekten, kalp krizi geçirmekten ya da benzeri travmatik durumlardan aşırı korkması, günlük aktivitelerini engelleyecek seviyede panikli düşünceleri kişinin panik bozukluk rahatsızlığına sahip olabileceği anlamına gelebilir. Yapılan araştırmalar, Amerika’da 7 milyona yakın yetişkine panik bozukluk teşhisi konulduğunu göstermiştir. Doğru tedavi ve doğru bilgi ışığında bu rahatsızlıktan şikayetçi bireylerin semptomlarının üzerinden gelinebilir ve sağlıklarına yeniden kavuşabilirler.

Panik bozukluk genellikle 6 başlık altında sınıflandırılır.

Panik bozukluk

Genellikle kaygı ve panik atak ile karakterize edilir.

Yaygın anksiyete bozukluğu

Gerçekleşme ihtimali çok az olan konular üzerinde bireyin fazla düşünmesiyle meydana gelen anksiyete bozukluğudur.

Obsesif kompulsif bozukluk

Öz kontrolü zorlayan istenmeyen davranış ve düşünceleri içerir. El yıkamak gibi çok basit bir rutinin aşırı derecede tekrarlanma zorunluluğu hissedilmesi obsesif kompulsif bozukluğa bir örnektir.

Fobiler

Belirli nesnelerden, durumlardan veya aktivitelerden abartılı bir derecede korkmak fobidir. Korkulan şey neredeyse hiçbir tehlike oluşturmasa bile bireyin korkusunun orantısız bir şekilde yüksek olma eğilimi de denilebilir. En yaygın fobi örnekleri arasında uçak, böcek, kapalı alan fobileri yer alır. Fobisi olan kişiler genellikle bu korkularıyla yüz yüze gelmekten kaçınırlar çünkü bu etmenlerle karşılaşmak genellikle kişileri daha zor bir duruma sokar.

Sosyal anksiyete bozukluğu

Sosyal fobi olarak da adlandırılan sosyal anksiyete bozukluğu, kötü bir üne sahip olma korkusuyla karakterize edilir. Bu durum bireyi çok utangaç hale getirir ve toplumdaki birçok sosyal etkileşimden uzak durmasına neden olur.

Travma sonrası stres bozukluğu (TSSB)

Ölüme çok yaklaşmak ya da bir savaşa katılmak gibi travmatik olaylar bireyin üzgün, korkmuş ve diğer insanlardan kopuk hissetmelerine yol açar.

Panik Bozukluk Belirtileri Nelerdir?

Tek bir olay üzerine paniklemek endişe edilecek bir şey değildir. Ama tekrarlanan panik ataklar gündelik yaşamı etkilemeye başladığında tedavi edilmesi ve kontrol altına alınması gerekir. Duygusal ve fiziksel semptomlarla hastalık kendini belli eder. Odaklanmada güçlük çekmek, asla dinlenememek, her zaman tehlike beklemek, aşırı dalgınlık, kolayca sinirlenmek ve gerginlik hissi panik bozukluğun duygusal semptomlarıdır. Bu semptomların yanı sıra, aşırı terleme, sallanma, yetersiz uyku, yorgunluk, mide bulantısı, artan kan basıncı, göğüs ağrısı, nefes almada güçlük çekme, aşırı hızlı kalp atışı, kas kasılmaları gibi semptomlar da panik bozukluğun fiziksel semptomlarına örnektir.

Panik Bozukluk ile Nasıl Mücadele Edilir?

İlk olarak, bireyin yaşadığı belirtiler hakkında doktoruna başvurması gerekir. Bir doktor, bir psikolog ya da bir psikiyatriste danışmak bireyin sorunlarını çözmesi için yapması gereken en önemli adımdır. Doktorun muayene etmesi, panik bozukluğun altında yatan ve geçmişten gelen herhangi bir sorunun olup olmadığını tespit etmesi gerekir. Panik bozukluk, genellikle psikoterapi, ilaç tedavisi ya da her iki yöntemin birlikte kullanıldığı bir tedavi ile kontrol altına alınır. Bireyin en iyi tedavi yöntemini bulması için mutlaka bir uzmana başvurması gerekir. Panik ataklar sırasında ortaya çıkan anksiyete ve korkunun fiziksel duyumlarına farklı tepki vermeyi öğrenen bireyin, bir süre sonra panik bozukluk semptomları azalır ve tepkiler de yavaş yavaş ortadan kalkmaya başlar.