Depresyon Nedir?

Depresyon, bireyin hislerini, düşüncelerini ve davranışlarını olumsuz yönde etkileyen bir hastalıktır. Dünya çapında oldukça yaygındır ve çok ciddi bir rahatsızlıktır. Bunun yanı sıra tedavi edilebilir olması büyük bir avantajdır. Depresyon, üzüntü duyulan duygular üzerine yoğunlaşır ve zevk alınan aktivitelere olan ilgiyi azaltır. Bunun sonucunda çeşitli duygusal ve fiziksel sorunlara neden olur. En önemlisi de kişinin evde, okulda veya işte olan çalışma yeteneğini azaltır.

Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Depresyon belirtileri hafif veya şiddetli olabilir yani kişiden kişiye değişir. Sürekli üzüntü hali, ani kilo kaybı, çok az ya da çok fazla uyumak, değersizlik ya da suçluluk hissi, düşünmede ve odaklanmada zorluk yaşamak, ölüm hakkında çok fazla düşünmek başlıca depresyon belirtileridir.

Depresyon ve Yas Süreci Kavramları Farklı mıdır?

İş kaybı, sevilen bir kimsenin ölmesi veya bir bireyin içinde bulunduğu bir ilişkinin bitmesi dayanılması güç ve atlatılması zor deneyimlerdir. Bu tür durumlara her birey üzüntü duygusuyla yanıt verir. Bu kaybı yaşayan kişiler kendilerini “depresyonda” olarak tanımlayabilir. Fakat üzgün olmak ve depresyonda olmak aynı şey değildir. Yas süreci depresyonla benzer bazı özellikler taşır. Yas sürecinde benlik saygısı genelde korunur fakat depresyonda değersizlik ve kendinden nefret etme duyguları süreklilik gösterir. Aralarındaki ayrımı bulmak, bireyin ihtiyaç duyduğu yardımı, desteği ve tedaviyi almasına yardımcı olur.

Depresyonun Risk Faktörleri Nelerdir?

Kişilik: Strese kolayca yenik düşen, benlik saygısı düşük veya her duruma kötümser yaklaşan kişilerin depresyon yaşama olasılığı yüksektir.

Genetik: Depresyon aile içinde yayılabilir. Örnek vermek gerekirse, özdeş ikizlerden birinin depresyon rahatsızlığı olması durumunda diğer kardeşin, hayatının herhangi bir döneminde bu hastalıkla yüzleşme oranı %70’leri bulmaktadır.

Çevresel Faktörler: Şiddet, istismar, yoksulluk ve ihmal gibi durumlara sürekli maruz kalmak bazı insanları depresyona karşı açık hedef haline getiriyor.

Biyokimya: Beyindeki birtakım kimyasal farklılıklar depresyon belirtilerine neden olabilir.

Depresyon ile Nasıl Müdadele Edilir?

Depresyonun şiddetinin belirlenmesi, uygulanacak tedavinin belirlenmesi için ilk ve en önemli adımdır. Doğru tedaviyi bulmak zaman alır. Kişinin en uygun tedaviyi bulması deneme yanılma gerektirebilir. Burada önemli nokta bireyin değişime açık olması ve kendine uygun tedaviyi bulması için uğraşmasıdır. Bunun yanı sıra, ilaçlara fazla güvenilmemesi gerekir. İlaçlar kısa vadede depresyon belirtilerini hafifletse de uzun süreli kullanım sağlık açısından uygun değildir. Egzersizler ve terapiler de ilaçlar kadar etkili destek sağlayabilirler. Bununla birlikte ilaçlar gibi yan etkileri de bulunmaz. Bireyin tedavisi sırasında sosyalleşmesi de çok önemlidir. Sosyal destek almak tedaviye olumlu katkılar sağlar. Sıkışmış hisseden bir kişinin güvenilir bir aile üyesiyle ya da çok sevdiği bir arkadaşıyla konuşması tedaviyi güzel bir şekilde destekler. Tanıdık biriyle konuşmak istemeyen bir birey ise sosyal destek gruplarından veya bir uzmandan destek almaktan çekinmemelidir. Yardım istemek başkalarına yük olmak demek değildir ya da zayıflık anlamına gelmez. Çoğu zaman biriyle yüz yüze konuşmak gibi küçük bir aktivite bile bireyin ruhuna iyi gelir. Hiç fark edilmeyen en ufak, basit bir iletişim bile, bireye mental anlamda birçok fayda sağlar. Depresyon tedavisi zaman ve istikrar gerektirir. Bütün depresyon tedavileri zaman alır. Bazen bu süreç, bireye bunaltıcı veya sinir bozucu derecede yavaş geçiyor gibi görünebilir ve bu oldukça normaldir. İyileşme genellikle iniş ve çıkışları olan zorlu bir dağın zirvesidir. Fakat zirveye ulaşınca çekilen zorlukların yerini zirvede olmanın heyecanı ve mutluluğu alır.