Antidepresan Nedir?

Antidepresan, ağır depresyon ve türevlerinin tedavilerinde kullanılan, semptomları hafifletmeye yardımcı bir ilaç türüdür. Ayrıca anksiyete bozukluğu, travma sonrası stres bozukluğu, obsesif kompulsif bozukluklar başta olmak üzere birçok klinik rahatsızlıkların tedavisi için de kullanılır. Antidepresanlar, mutlaka doktor tavsiyesi ile kullanılmalıdır. Dozunun da yine doktor tarafından ayarlanması gerekir.

Beyinde, bireyin davranışlarını ve ruh halindeki değişimlerini kontrol eden nörotransmitter madde bulunur. Antidepresanlar, bu maddedeki kimyasal dengesizlikleri düzeltmeyi amaçlamaktadır. Antidepresanların beyindeki nörotransmitter adı verilen kimyasalı düzenleyerek bireye fayda sağladığı düşünülse de bu konuyla ilgili kesin bir bilgi bulunmamaktadır. Bu kimyasal, sinirler tarafından gönderilen ağrı sinyallerini de etkileyebilir. Bu durum, bazı antidepresanların uzun süreli ağrıyı nasıl hafiflettiğini açıklayabilecek niteliktedir. Antidepresanlar, depresyon ve benzeri semptomları tedavi edebilirken, her zaman tam kapsamlı bir biçimde hastalığı ele alamazlar. Bu sebepten ötürü, daha şiddetli depresyon ve akıl sağlığı durumlarında, tedavi için antidepresan tedavisine ek terapi yöntemi de kullanılabilir. Yapılan araştırmalar, antidepresanların, depresyon seviyesi orta veya yüksek şiddetli olan bireyler üzerinde daha etkili olduğunu göstermiştir. Terapi ve benzeri tedaviler yardımcı olmadıkça hafif depresyonu olan bireyler için önerilmez.

Antidepresanlar Nasil Tedavi Eder?

Antidepresanlar genellikle tablet formunda ilaçlar halinde satılırlar. Reçetesi yazılan birey, semptomlarının iyileşebilmesi için gereken en düşük dozdan tedaviye başlar. Antidepresanların etkisini tam manasıyla görebilmek için, 1-2 hafta düzenli kullanılması gerekir. Şiddetine bağlı kalmaksızın, bireyin yaşadığı her yan etkiyi doktoruna danışması ve ona göre ilaca devam etmesi gerekir. Bununla birlikte, 4 hafta boyunca bireyin düzenli olarak antidepresanlarını kullanması ve herhangi bir yarar görmemesi durumunda doktoruyla veya terapistiyle iletişime geçmesi gerekir. Bu durumda bireyin danıştığı kişi, doz artışı ya da farklı bir ilaç kullanımını önerebilir. Bir tedavi süreci, çoğu zaman en az 6 ay sürer. Fakat tekrarlayan depresyonu olan kişiler için ise herhangi bir süre söz konusu olmaz. Farklı antidepresanların bir takım farklı yan etkilere sahip olacakları unutulmamalıdır. Olası yan etkilerin neler olduğunu görebilmek için, bireyin mutlaka ilacın içinden çıkan prospektüsü kontrol etmesi gerekir. Antidepresanların yan etkileri genellikle hafif olmakla birlikte kişiden kişiye değişmesi söz konusudur. Bireyin vücudu ilaca alıştıkça yan etkiler birkaç gün veya hafta içinde düzelmektedir. Bir diğer konu ise antidepresanların bırakılması konusudur. Birey, antidepresan almayı bırakmadan önce mutlaka doktoruna ya da terapistine başvurmalıdır. Antidepresanların, aniden ve herhangi bir uzmana görünmeden bırakılmaması önemlidir. Uzun süreli ilaç tedavisi gören birey antidepresanları bırakmaya yaklaştığında, doktor muhtemelen birkaç hafta boyunca bireyin ilaçlarının dozlarını kademeli olarak azaltmayı önerir. Bu yöntem, ilacı bıraktıktan sonra bireyde oluşabilecek yoksunluk belirtilerini önlemek amacıyla kullanılmaktadır.

Bazı antidepresanlar uykusuzluğa neden olabilir ya da bireyin uykuda kalmasını zorlaştırabilir. Bu nedenle birey gün boyunca yorgunluk hissi yaşayabilir. Bununla birlikte, ağız kuruluğu pek çok antidepresanın ortak yan etkileri arasındadır. Bazı antidepresanlar ise bireyin sindirim sistemini etkileyerek kabızlığa ya da ishale neden olabilir. Birtakım antidepresan türleri ise içeriğinden ötürü baş dönmesi ve tansiyon düşüklüğüne sebep olabilir. Yani antidepresanların kişiden kişiye değişen, şiddetleri farklı pek çok yan etkisi bulunabilir. Bireyin yapması gereken en önemli şey, yan etki görmesi durumunda doktoruna ya da terapistine başvurup destek almasıdır. Ve rahatsız olan birey, hiçbir şekilde doktor gözetimi olmaksızın, eş dost önerisiyle herhangi bir ilaç kullanmamalıdır.